Cold Brew Coffee is een Hot Trend
Amerikanen zijn verslaafd aan koffie. Het is big business, 30 miljard per jaar. 77% van de volwassenen in de Verenigde Staten drinken koffie op een dagelijkse basis. Mannen drinken net zoveel koffie als vrouwen; in de VS consumeert ieder gemiddeld 1,6 kopjes per dag. De verkoop van Cold Brew Coffee bulderde vorig jaar. Ze waren volgens het onderzoeksbureau Mintel, met 115% gestegen ten opzichte van het vorig jaar.
Cold Brew is koffie die nooit warm is geweest. De koffiebonen zijn doordrenkt met water en voor maximaal 24 uur in de koelkast gezet. Cold Brew geeft je een energie stoot, het bevat meer cafeïne die op deze manier nog sneller door het lichaam wordt opgenomen, maar de smaak is gladder dan het traditionele kopje ijskoffie.
De wetenschap van de zachte standaard warme koffie versus Cold Brew Coffee.
Als cafeïne verslaafde weet je dat een gewone kop koffie begint met warm water (tussen de 90 en 100 graden Celsius) en koffiebonen. Het water lost oliën, zuren en andere stoffen op uit de koffiebonen, geven koffie zijn vertrouwd zuurgraad en eye-opening aroma. Het hete water vermindert ook zuren, die zorgen voor de bittere smaak van de koffie. Het ontbreken van warm water betekent dat de oliën, zuren en andere verbindingen veel langzamer ontbinden. De zuren worden ook niet aangetast, waardoor een veel soepeler drank ontstaat, vrij van de bittere smaak.
Één nadeel: de koffie aroma is nauwelijks merkbaar omdat warmte er voor zorgt dat de aroma vrijkomt van de koffiebonen.
Hoe groot is deze Cold Brew rage? De trend is zo nieuw dat de meeste onderzoeksbureaus dit niet als een aparte categorie binnen de bredere wereld van de koffie plaatsen. Onderzoeksbureau Mintel schat dat Cold Brew alleen al steeg met 338.9% vanaf 2010 tot 2015. Wanneer dit gecombineerd kan worden met Coffee-To-Go (bereid n een fles of blikje), deze categorie een waarde heeft van bijna € 2 miljard in de VS, en zal blijven groeien.
Deskundigen zeggen dat Cold Brew en andere nieuwe concepten de koffieliefhebbers meer keuze geven. En op een moment dat de verkoop van gebrande koffie daalt, deze industrie een schok van opwinding kan gebruiken.





Leave a Reply
Laat als eerste een reactie achter.